Jak skutecznie rozwijać działalność e-commerce?

Innowacyjne rozwiązania cyfrowe z roku na rok zyskują na swym znaczeniu. Dziś stają się kluczowe nie tylko dla dużych firm o globalnym zasięgu i ugruntowanej pozycji na rynku, ale także dla mniejszych przedsiębiorstw, które chcą sprawnie skalować swój biznes i utrzymać tym samym przewagę konkurencyjną. Wraz z rozwojem nowych technologii coraz więcej sklepów e-commerce działających dotychczas offline zauważa potrzebę przeniesienia swojego biznesu do Internetu, wykorzystując do tego nowoczesne platformy sprzedażowe. Silna marka powinna bowiem nadążać za tempem dokonujących się zmian i wychodzić naprzeciw rosnącym oczekiwaniom konsumentów, zwinnie dostosowując się do ich potrzeb. Nowoczesna, zaawansowana technologicznie witryna umożliwia efektywną obsługę klienta i polepsza doświadczenia użytkowników, co przekłada się na wzrost konwersji. Sprawdź, w jaki sposób można skutecznie rozwinąć lub udoskonalić działalność e-commerce.

Najlepsze systemy do zarządzania sklepem internetowym

Efektywne utrzymanie i rozwój sklepu internetowego jest możliwe dzięki wsparciu nowoczesnych platform sprzedażowych. Zaawansowane rozwiązania programistyczne dedykowane branży e-commerce pozwalają firmom skutecznie docierać z ofertą do szerszej grupy odbiorców, a ponadto umożliwiają rozwój sprzedaży wielokanałowej oraz sprawną integrację kluczowych systemów i procesów biznesowych. Na globalnym rynku e-commerce przodują dwa giganty: WooCommerce oraz PrestaShop, które – jako doświadczony software house – często rekomendujemy również naszym Partnerom. Oba rozwiązania są platformami typu open-source, dzięki czemu są powszechnie dostępne, a ich kod źródłowy jest udostępniany na podstawie licencji pozwalającej każdemu na czytanie, modyfikowanie czy redystrybucję oprogramowania.

WordPress (WooCommerce)

WordPress to najpopularniejszy CMS, który dzięki instalacji wtyczki WooCommerce umożliwia obsługę sprzedaży i swobodne zarządzanie sklepem internetowym z poziomu panelu administracyjnego. WooCommerce jest bowiem elastyczną i konfiguralną platformą e-commerce zbudowaną z REST API, co gwarantuje łatwą skalowalność i możliwość integracji z niemal każdą usługą. Dzięki temu, że WooCommerce bazuje na WordPressie, system ten okazuje się bardzo dobrym wsparciem dla SEO, pozwalającym na poprawną optymalizację e-sklepu, generowanie dużego ruchu w serwisie i osiąganie wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. WooCommerce posiada rosnącą kolekcję użytecznych wtyczek i motywów, które w Innovation Software wykorzystujemy do rozszerzania i rozbudowywania funkcjonalności poszczególnych sklepów, dostosowując je do unikalnych potrzeb naszych Partnerów. Możliwość doinstalowania gotowych integracji pozwala nam w łatwy sposób skalować platformę wraz z rozwojem biznesów współpracujących z nami firm.

PrestaShop

Równie chętnie wybieranym rozwiązaniem do budowy platform sprzedażowych okazuje się PrestaShop. System ten bazuje na wydajnym frameworku PHP – Symfony, oferując wszelkie funkcjonalności niezbędne do efektywnego zarządzania sklepem internetowym. Jako Innovation Software cenimy tę platformę przede wszystkim za jej kompleksowość. PrestaShop zawiera bowiem w swoim standardzie wszystkie potrzebne usługi e-commerce, które nie wymagają dodatkowej instalacji – łącznie ze zmianą języków, automatycznym generowaniem faktur, statystykami czy importem danych.

Wtyczki jako sposób na zwiększenie funkcjonalności platformy

Rozbudowa istniejących aplikacji/sklepów internetowych to coś, co na pewnym etapie działalności rozważa każda firma działająca w branży e-commerce. Dlatego tworząc produkty cyfrowe w Innovation Software, zawsze mamy na uwadze możliwość ich łatwego rozwijania w przyszłości. W przypadku platform sprzedażowych takich jak WooCommerce czy PrestaShop zadanie to umożliwiają regularnie publikowane wtyczki i motywy.

Wtyczki do WooCommerce

Platforma ta posiada bogaty katalog wtyczek z oficjalnego repozytorium WordPressa, jak i innych, darmowych lub płatnych rozszerzeń. Jednak to, o co warto zadbać na samym początku po konfiguracji nowego sklepu, to podpięcie do witryny narzędzia Google Analytics. Integracja WooCommerce z GA pozwala poprzez śledzenie sesji, użytkowników czy zdarzeń lepiej zrozumieć zachowanie klientów, trafniej rozpoznać ich potrzeby i w rezultacie znacząco poprawić wyniki sprzedażowe. Innymi wtyczkami, które mogą okazać się użyteczne, są m.in.:

  • WPML – przydaje się w sytuacji, gdy strona ma wiele języków (pozwala dodać tłumaczenia dla wszystkich elementów zawartości witryny);
  • Yoast SEO – służy do weryfikacji strony pod kątem przyjazności SEO i czytelności (za jej pomocą można np. dodać dynamiczne mapy strony, meta opisy itp.);
  • SiteGround Security lub Wordfence – wtyczki zapewniające bezpieczeństwo witryny, które jest niezwykle ważną częścią usług hostingowych (gwarantują m.in. bezpieczeństwo logowania, skanowanie witryny WordPress w poszukiwaniu luk w zabezpieczeniach, ostrzeganie o zagrożeniach, automatyczne blokowanie podejrzanych adresów IP);
  • wtyczki do cachowania – ich wybór determinowany jest przez hosting i możliwości serwera; polecaną wtyczką jest np. W3 Total Cache (wtyczki pamięci podręcznej korzystnie wpływają na szybkość i wydajność witryny, ponieważ zapisują kopię zawartości strony w pamięci serwera podczas jej pierwszego załadowania, a przy kolejnych odwiedzinach korzystają z zapisanych plików zamiast ponownego pobierania całej zawartości witryny, co przy dużym ruchu w serwisie i obciążeniu serwera mogłoby powodować wydłużenie czasu ładowania).

W niektórych przypadkach mogą okazać się użyteczne również dodatkowe wtyczki, np. do płatności, fakturowania czy obsługi maili. Wybór możliwych rozszerzeń jest ogromny, dlatego w Innovation Software zawsze dostosowujemy implementowane funkcje do indywidualnych potrzeb i wymagań każdego biznesu, oferując naszym Partnerom rozwiązania w pełni dopasowane do specyfiki ich działalności.

Wtyczki do PrestaShop

Jak wspomniano, PrestaShop już w swojej standardowej wersji oferuje zdecydowaną większość funkcji, które są niezbędne do kompleksowej obsługi platformy sprzedażowej i efektywnego zarządzania sklepem internetowym. Wobec tego system ten w wielu przypadkach nie wymaga instalacji żadnych dodatkowych wtyczek lub rozszerzeń, oferując często własne moduły, które świetnie spełniają indywidualne oczekiwania klientów. To, co niekiedy można udoskonalić za pomocą dedykowanych wtyczek, to obsługa wysyłki i płatności. W tym zakresie użyteczne okazują się moduły takie jak:

  • PrestaShop Checkout – wtyczka do zarządzania wszystkimi rodzajami płatności z wykorzystaniem interfejsu PrestaShop;
  • Skrill – jest pomocna w przypadku sprzedaży międzynarodowej w wielu walutach.

Aktualizacje oprogramowania sklepu

Jedną z zalet platform open-source takich jak WooCommerce i PrestaShop jest ich popularność, za którą stoi duża community skoncentrowana na ich stałym rozwoju. Aktualizacja oprogramowania niesie ze sobą nowe funkcjonalności i ulepszenia, a wraz z wydaniem nowej wersji systemu zwykle szybko pojawiają się również kompatybilne z nią wtyczki umożliwiające rozbudowę istniejącego sklepu internetowego. Z tego powodu warto na bieżąco aktualizować platformę sprzedażową i jej rozszerzenia, pamiętając o uprzednim sprawdzeniu najnowszej aktualizacji na serwerze testowym.

Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest korzystanie z oficjalnych wtyczek WordPress, które mają wsparcie twórców i regularnie wydawane aktualizacje. Cykliczne aktualizacje ograniczają ryzyko wystąpienia luk w zabezpieczeniach i ataków hakerskich, co jest niezwykle istotne w branży e-commerce.

Marketing w e-commerce

Aby skutecznie rozwijać sklep internetowy, jego właściciel musi skupić się również na działaniach marketingowych. W kontekście zwiększania widoczności w wyszukiwarkach oraz sprzedaży online podstawowym narzędziem, które warto wdrożyć, jest SEO. To właśnie dzięki optymalizacji sklepu internetowego dla wyszukiwarek można dotrzeć do potencjalnych klientów w momencie, gdy to oni poszukują oferty. SEO to złożony proces, który obejmuje różne działania mające na celu poprawę pozycji sklepu internetowego w organicznych wynikach wyszukiwania, które prowadzą do zwiększenia ruchu na stronie. Do podstawowych zadań w zakresie SEO należą:

  • Audyt SEO – analiza obecnej pozycji witryny w kontekście organicznego ruchu oraz wskaźników konwersji; w jego trakcie można wskazać błędy oraz zidentyfikować obszary do poprawy;
  • Wybór odpowiednich słów kluczowych – ich analizę warto przeprowadzić za pomocą narzędzi takich jak Google Keyword Planner; na podstawie wyników można dostosować treści na stronie, tak aby odpowiadały na potrzeby użytkowników;
  • Optymalizacja treści – właściwie skonstruowana treść oraz optymalizacja metatagów, nagłówków, opisów czy URL-i mogą znacząco podnieść pozycję witryny w wynikach wyszukiwania;
  • Linki wewnętrzne i zewnętrzne – dodawanie do treści linków do innych, wartościowych artykułów, a także budowanie jakościowych linków prowadzących do sklepu z innych witryn, to także istotny element SEO.

Kolejnym niezbędnym elementem marketingu internetowego jest efektywna kampania reklamowa. Sklep e-commerce powinien korzystać z płatnych kampanii Google Ads, które mogą znacząco zwiększyć jego widoczność w Internecie oraz przyciągnąć nowych klientów. Google Ads umożliwia docieranie do nowych odbiorców w różnych segmentach, a także precyzyjne kierowanie reklam w zależności od lokalizacji, zachowań użytkowników czy ich zainteresowań.

Wnioski

Jak widać, budowa oraz rozwój e-sklepu to złożony proces wymagający przemyślanych działań i dobrej strategii. Odpowiednia platforma sprzedażowa, narzędzia do optymalizacji, zaawansowane analizy oraz kampanie reklamowe pozwalają na sprawną sprzedaż online, co w dłuższej perspektywie przekłada się na wzrost przychodów. Kluczem do sukcesu w branży e-commerce jest jednak ciągłe dostosowywanie się do zmieniającego się rynku, śledzenie najnowszych trendów oraz technik marketingowych, a także podejmowanie działań mających na celu zwiększenie zadowolenia klientów.

Sprawdź nasz podcast

Czekamy na Twoją
wiadomość

Masz nowe pomysły, stare systemy do ogarnięcia, albo problem do rozwiązania? Napisz do nas, zaproponujemy, jak to zrobić uwzględniając czas, budżet i zasoby. 

Jeśli jest przed 15:00 - zadzwonimy do Ciebie jeszcze dzisiaj.

Jeśli jest po 15:00 - skontaktujemy się jutro, no chyba że jutro jest weekend to słyszymy się w poniedziałek.

Twoja wiadomość do nas dotarła. Wkrótce skontaktuje się z Tobą nasz Sales Manager, Sebastian!
Ups! Coś poszło nie tak podczas wysyłania formularza.