Sztuczna inteligencja ma wpływ na coraz większą sferę życia. Wspomaga proces leczenia, ułatwia programowanie, a także umożliwia szybkie generowanie obrazu lub treści. Co ciekawe, AI może być wykorzystana również do pozycjonowania stron internetowych. W jaki sposób sztuczna inteligencja zmienia SEO w 2025 roku?
Pozycjonowanie stron internetowych przestało być już dawno procesem opartym wyłącznie na linkowaniu i wdrażaniu słów kluczowych w teksty. Dziś SEO to umiejętność dopasowania budowy witryny do preferencji algorytmów wyszukiwarki Google. Czy sztuczna inteligencja może pomóc w tym procesie?
AI ma bardzo duży wpływ na pozycjonowanie z zewnątrz, ale również wewnątrz struktury strony internetowej. Jeżeli chodzi o zewnętrzny wpływ, to sztuczna inteligencja może w znaczny sposób modyfikować wyniki wyszukiwania i przekładać się na decyzje algorytmów wyszukiwarki. Działania AI są w stanie skutecznie segregować i przesiewać dane, wyszukiwać słowa kluczowe, analizować strukturę witryny oraz kontrolować jak szybko ładuje się dana strona www. Musisz uwzględnić te fakty, planując zadania SEO w 2025 roku.
Sztuczna inteligencja wpływa też na kwestie wewnętrzne w przypadku SEO. Przede wszystkim AI pozwala na błyskawiczną analizę trendów w pozycjonowaniu, co usprawnia pracę nad optymalizacją strony. Narzędzia analityczne ułatwiają wyłapywanie błędów strukturalnych, a także dopasowaniu treści do potrzeb współczesnych użytkowników.
Wykorzystanie AI w pozycjonowaniu w 2025 roku to przede wszystkim wykorzystanie narzędzi do precyzyjnego targetowania treści. Nawet tak powszechnie używane programy jak ChatGPT mogą zająć się wyszukiwaniem słów kluczowych i dopasowywaniem ich do grupy odbiorców. Sztuczna inteligencja ułatwia też sprawdzanie treści pod kątem słów kluczowych lub tworzenie prostych tekstów (które później koniecznie należy sprawdzać, uwzględniając ich oryginalność i kwestie językowe).
Narzędzia sztucznej inteligencji w 2025 roku są w stanie także zoptymalizować treści (np. sprawdzając ich walory gramatyczne, kontrolując ich długość lub nasycenie frazami kluczowymi). ChatGPT, Google Gemini lub Bing Chat umożliwiają też wygenerowanie najpopularniejszych pytań do działu FAQ, bazując na często wyszukiwanych słowach kluczowych w sieci.
Rozwijająca się baza narzędzi AI pozwala też na kontrolę jakości backlinków (tzw. linków zwrotnych) oraz optymalizację struktury strony pod kątem pracy na różnego rodzaju urządzeniach (tzw. responsywność witryny).
Zwróćmy jeszcze raz uwagę na kwestię wspomnianego ChataGPT. Ten może generować linki i rekomendacje pod SEO. Przede wszystkim narzędzie (opierając się na najnowszych aktualizacjach robotów indeksujących Google) pozwala na wskazanie miejsc do linkowania, treści anchorów, a także stron internetowych, na których warto pozyskiwać backlinki.
Poza tym ChatGPT może skonwertować treść w taki sposób, aby dopasować ją pod bieżące potrzeby wyszukiwarki, uwzględniając np. techniczny charakter contentu. Narzędzie może też generować przydatne nagłówki, tworzyć meta opisy i weryfikować stronę np. pod kątem publikacji duplikatów, kanibalizacji fraz lub podwójnego linkowania.
Na rynku dostępnych jest już wiele rodzajów narzędzi, które pozwalają na poprawę parametrów SEO i wspierają proces pozycjonowania. Część z nich dostępna jest za darmo. Poza wspomnianym ChatemGPT, tworzenie contentu wspiera ClickUp. To narzędzie do analizy treści, podsumowania liczby znaków i analizy pod kątem zawartości słów kluczowych. Aplikacja (w okrojonej wersji) dostępna jest za darmo. Nowoczesne rozwiązania oparte na AI znajdziemy też w content creatorach takich jak Surfer SEO lub Semstorm. Sztuczna inteligencja pozwala np. dopasować słowa kluczowe oraz generować zawartość, która wspomaga proces optymalizacji. Podobnie działa też aplikacja Jasper.
Stosunkowo nowym narzędziem na rynku, umożliwiającym wydajniejsze działanie stron opartych o WordPress jest WordLift. To aplikacja w postaci wtyczki, która ułatwia indeksację znaczników HTML, automatycznie optymalizuje strukturę sklepów internetowych i pomaga zorganizować zawartość na platformach e-commerce. Ciekawe rozwiązania posiada również NitroPack. Aplikacja służy do skracania czasu ładowania strony poprzez optymalizację rozmiaru jej poszczególnych elementów (np. obrazów i pozostałych multimediów).
Jak widać, na rynku funkcjonuje wiele programów do usprawnienia SEO za pomocą AI. Kwestią nie jest to, czy staną się dominującym elementem pozycjonowania. Pytanie brzmi: kiedy to nastąpi?
Autor: Semcore
Masz nowe pomysły, stare systemy do ogarnięcia, albo problem do rozwiązania? Napisz do nas, zaproponujemy, jak to zrobić uwzględniając czas, budżet i zasoby.
Jeśli jest przed 15:00 - zadzwonimy do Ciebie jeszcze dzisiaj.
Jeśli jest po 15:00 - skontaktujemy się jutro, no chyba że jutro jest weekend to słyszymy się w poniedziałek.